Інформація
про програмно-методичне забезпечення закладу дошкільної освіти №6 «Золота рибка»
Найменування програм та навчально-методичних посібників, які використовуються | Наявність (так/ні) | Ким затверджено (схвалено) | |
Базовий компонент дошкільної освіти(нова редакція) | так | Схвалено рішенням Колегії МОН України(від 4.05. 2012р.протокол № 5/2-2)Затверджено наказомМОН(№ 615 від 22.05.2012 «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція)») | |
Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» | так | Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист МОН України від 23.05.2017 р. № 1/11-4988) | |
Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку | так | Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист МОН України від 01.08.2017 р. № 1/11-7684) | |
Програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати» | так | Схвалено комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 08.11.2013р №14.1/12-Г-632) | |
Програма з фізичного виховання «Казкова фізкультура» | так | Схвалено комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради | |
Програма і методичні рекомендації «Музично-оздоровчі мандрівки з дітьми 5-го року життя» | Схвалено комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 31.10.2016р №2.1/12-Г-795) | ||
Парціальна програма з організації театралізованої діяльності в дошкільному навчальному закладі «Грайлик» | так | Схвалено для використання в дошкільних навчальних закладах комісією з дошкільної педагогікі та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освітиі науки України (лист ПТЗО від 31.03.2014 № 14.1/12-Г-501) | |
Программа «Англійська мова для дошкільнят» | так | Схвалено для використання в ДНЗ комісією з іноземних мов з питань освіти МОН України(лист ЦТЗО від 28.07.2015 №14.1/12-Г-952 |
Зміст
- Загальний обсяг навантаження та очікуванні результати навчання (набуті компетентності)
- Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічна послідовність їх реалізації
- Форми організації освітнього процесу
- Система внутрішнього забезпечення якості освіти
Пояснювальна записка
Головною метою дошкільної освіти є всебічний розвиток дитини: інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей. Щоб окреслити шляхи її реалізації та відповідно до Закону України «Про освіту» заклад дошкільної освіти розробив свою освітню програму.
Згідно із Законом України «Про дошкільну освіту» освітня програма – це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом дошкільної освіти для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти. Основою для розроблення освітньої програми є Базовий компонент дошкільної освіти.
Освітня програма є обов’язковим документом закладу дошкільної освіти, який схвалюється педагогічною радою закладу та затверджується його керівником.
Розробляючи освітню програму необхідно керуватись нормативними документами:
- Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту»;
- Базовим компонентом дошкільної освіти;
- Положенням про заклад дошкільної освіти (затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 № 305);
- Постановою Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 «Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти»;
- наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234 «Про затвердження Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів»
- наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності»;
- листами Міністерства освіти і науки України від 16.03.2012 №1/9-198 «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період»;
- листами Міністерства освіти і науки України від 28.05.2012 №1/9-413 «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період»;
- листами Міністерства освіти і науки України від 18.09.2014 № 1/9-473 «Щодо вирішення окремих питань діяльності керівників гуртків дошкільних навчальних закладів»;
- листами Міністерства освіти і науки України від 02.09.2016 № 1/9-454 «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах»,
- листами Міністерства освіти і науки України від 02.09.2016 № 1/9-456 «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах»,
- листами Міністерства освіти і науки України від 20.10.2016 № 1/9-561 «Щодо організації роботи дошкільних навчальних закладів по ознайомленню дітей із народними традиціями, святами та обрядами»,
- листами Міністерства освіти і науки України від 25.07.2016 № 1/9-396 «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах»,
- листами Міністерства освіти і науки України від 11.10.2017 № 1/9-546 «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців»,
- листами Міністерства освіти і науки України від 19.04.2018 № 1/9-249 «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти»,
- листами Міністерства освіти і науки України від 06.03.2022 № 1/3337-22 «Про організацію освітнього процесу в умовах військових дій»,
- листами Міністерства освіти і науки України від 06.03.2022 № 1/3737-22 «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану»
- листами Міністерства освіти і науки України від 26.06.2019 № 1/9-409 «Щодо організації інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019-2020 н. р»,
- листами Міністерства освіти і науки України від 14.02.2019 № 1/11-1491 «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти»;
- листами Міністерства освіти і науки України від 09.12.2019 № 1/9-750 «Щодо освітніх програм у закладах дошкільної освіти»,
- листами Міністерства освіти і науки України від 12.12.2019 № 1/9-765 «Щодо організації медико-педагогічного контролю на заняттях з фізкультури в закладах дошкільної освіти».
- положеннями статуту закладу та інших чинних нормативно-правових документів в сфері освіти.
Освітня програма має таку структуру:
- загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти;
- перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх галузей та/або предметів, дисциплін тощо, логічну послідовність їх вивчення;
- форми організації освітнього процесу;
- опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
- інші освітні компоненти (за рішенням педагогічної ради закладу дошкільної освіти)
Зміст освітньої програми передбачає:
- формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини дошкільного віку;
- виховання елементів природодоцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
- утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
- розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.
Крім того, в освітній програмі зазначено:
- пріоритетні напрямами, за якими заклад дошкільної освіти здійснює освітній процес у навчальному році;
- початок і кінець навчального року та оздоровчого періоду;
- загальна тривалість канікул, окремо зимових, весняних, осінніх канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться; зазначається, які види діяльності дітей та їх обсяг організовуються під час канікул;
- режим роботи закладу дошкільної освіти та вікових груп ЗДО;
- пріоритетні освітні завдання, над якими працює заклад дошкільної освіти;
- які групи функціонують у конкретному навчальному році;
- шляхи реалізації змісту інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти.
У закладі освіти можна використовувати кілька комплексних та парціальних програм.
Заклад дошкільної освіти може використовувати для основної частини своєї освітньої програми тільки чинні програми, схвалені чи рекомендовані МОН України.
Освітня програма може мати корекційно-розвивальний складник для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Тому необхідно вказати, за якою освітньою програмою та за якими методиками здійснюється освітній процес з дітьми з особливими освітніми потребами з урахуванням нозології та рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру.
Освітні програми, що розробляються на основі типових освітніх програм, не потребують окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Під час розробки освітньої програми необхідно враховувати, що вона має передбачати набуття дитиною компетентностей, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
На основі освітньої програми заклад дошкільної освіти складає та затверджує план роботи, що конкретизує організацію освітнього процесу.
І. Загальний обсяг навантаження
та очікувані результати навчання здобувачів освіти
Освітній процес у закладі дошкільної освіти № 6 «Золота рибка» здійснюється відповідно до програмно-методичного забезпечення та є єдиним комплексом освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними та парціальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.
Відповідно до рішення педагогічної ради закладу дошкільної освіти № 6 «Золота рибка» № 6 (протокол № 1 «30» серпня 2022 року) освітній процес здійснюється за програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України та регіональними парціальними програмами.
Зміст інваріантної складової Базового компонента дошкільної освіти забезпечується через програму розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», рекомендованої Міністерством освіти і науки України (лист МОН від 23. 05.2017 року №1/11-4988) та освітню програму «Впевнений старт» для дітей середнього дошкільного віку (лист МОН України № 22.1/12-Г-210 від 16.04.2019), старшого дошкільного віку (лист МОН України від 01.08.2017 № 1/11-7684).
Організація освітнього процесу у спеціальних та інклюзивних групах здійснюється за освітніми програмами для роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби (відповідно до нозології), рекомендовані Міністерством освіти і науки України:
Програма розвитку, навчання та виховання дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років «Віконечко» Наказ Міністерства освіти і науки, України від 24.07.2018 №802;
Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Наказ Міністерства освіти і науки, України від 04.04.2013 №802;
Корекційна робота у спеціальних (мовних) групах для дітей з порушенням мовлення здійснюється згідно з вимогами програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», Програмно-методичних комплексів «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення» та «Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення» (Рібцун Ю.В.).
Варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти реалізується через роботу гуртків та інтеграцію змісту парціальних програм у різні види діяльності.
У 2020/20 навчальному році буде організовано роботу таких гуртків: «Вокального співу», «Читайлик», «Степ-аеробіка», «Музика і казка», «Краєзнавчий», «Хореографія», «Англійська мова», «Я досліджую світ», «Юні художники», «Флорбол», «Маленькі шахісти», «Джампінг», «Здоров’ятко», «Повітряна йога», «Ходьба на ходулях».
Реалізація завдань національно-патріотичного виховання дошкільників здійснюється шляхом інтеграції завдань у різні види діяльності при проведені занять з дітьми згідно з парціальною програмою «Україна – моя Батьківщина». Парціальна програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку, автор: Каплуновська О.М. (лист ІМЗО від 25.03.2016 № 2.1/12-Г-85).
Програми | Автор | Ким, коли затверджені |
Комплексні | ||
Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» | Білан О.І За загальною редакцією О.В.Низковської | Міністерством освіти і науки, України листом від 23. 05.2017 року №1/11-4988 |
Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку. | Н.В.Гавриш, Т.В.Панасюк, Т.О.Піроженко, О.С.Рогозянський, О.Ю.Хартман, А.С.Шевчук За заг. наук. ред. Т.О.Піроженко. | Міністерством освіти і науки, України листом від 01.08..2017 року №1/11-7684 |
Програма розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років “Віконечко” | Сак Т.В. | Наказ Міністерства освіти і науки, України від 24.07.2018 №802 |
Парціальні освітні програми | ||
«Україна – моя Батьківщина» програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку | Каплуновська О.М. | Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІМЗО від 25.03.2016 №2.1/12-Г-85) |
«Казкова фізкультура», програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку | Єфименко М.М. | Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 11.06.2014 №14.1/12-Г-869) |
Дошкільнятам-освіта для сталого розвитку | Парціальна програма для закладів дошкільної освіти | Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 12.02.2019 №141/12-Г-255 |
«Дитина у світі дорожнього руху» програма з формування основ безпечної поведінки дітей дошкільного віку під час дорожнього руху | Тимовський О. Репік І. | Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІМЗО від 25.12.2014 №14.1/12-Г-1856) |
Музично-оздоровчі мандрівки з дітьми п’ятого року життя | Авторський колектив : С.В. Боднар А.Д. Гончарук Н.В. Заводяна та ін. | Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІМЗО від 31.10.2016 №2.1/12-Г-795) |
Варіантна складова | ||
Англійська мова для дітей дошкільного віку: програма га методичні рекомендації | Кулікова І.А. | Комісією з іноземних мов науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України лист від 28.07.2015 №14.1/12-Г-952 |
Програма хореографічної діяльності дітей від 3 до 7 років «Дитяча хореографія» | Шевчук А.С. | Комісією з дошкільної педагогіки та психології науково-методичною радою з питань освіти Міністерства освіти і науки України лист від 05.05.2015 №141 12-Г-255 |
Програма оздоровчо-освітньої роботи з дітьми старшого дошкільного віку «Веселкова музикотерапія» | Малашевська І., Демидова С. | Комісією з дошкільної педагогіки та психології науково-методичною радою з питань освіти Міністерства освіти і науки України лист від 25. 02.2015 №14.1/12-Г-54 |
Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри в шахи «Мудрі шахи» | Семизорова В.В. Романюк О.В. Дульська Г.П. | Комісією з дошкільної педагогіки та психології науково-методичною радою з питань освіти Міністерства освіти і науки України лист від 05.05.2015 №14.1/12-Г-262 |
Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри в шашки «Цікаві шашки» | Семизорова В.В. Романюк О.В. Дульська Г.П. | Комісією з дошкільної педагогіки та психології науково-методичною радою з питань освіти Міністерства освіти і науки України лист від 05.05.2015 №14.1/12-Г-261 |
Мова навчання та виховання дітей українська.
Планування та організація життєдіяльності у ЗДО здійснюється за режимними моментами з урахуванням блочно-тематичного принципу планування.
У 2022-2023 навчальному році у ЗДО функціонуватимуть такі групи:
групи молодшого віку – 2
групи середнього віку – 2
групи старшого віку (1 з них інклюзивні) – 2
З метою реалізації Базового компонента дошкільної освіти, вищезазначених освітніх програм та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності», лист МОН від 30.07.2020 №1/9-411 “Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти ” у 2022-2023 навчальному році в ЗДО загальний обсяг тижневого навантаження за віковими групами становитиме:
Розподіл групових фронтальних занять на тиждень
у 2022-2023 навчальному році
Орієнтовні види діяльності за освітніми лініями | Орієнтовна кількість занять на тиждень за віковими групами | ||||
раннього віку (від 1 до 2 років) | перша молодша (від 2 до 3 років) | друга молодша (від 3 до 4 років) | середня (від 4 до 5 років) | старша (від 5 до 6 (7) років) | |
Ознайомлення із соціумом | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 |
Ознайомлення з природним довкіллям | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
Сенсорний розвиток | 2 | 2 | – | – | – |
Логіко-математичний розвиток | – | – | 1 | 1 | 2 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Здоров’я та фізичний розвиток* | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Загальна кількість занять на тиждень | 9 | 10 | 11 | 12 | 15 |
Додаткові освітні послуги на вибір батьків | – | – | 3 | 4 | 5 |
Максимальна кількість занять на тиждень | 9 | 10 | 14 | 16 | 20 |
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах)** | 1,3 | 1,4 | 3,5 | 5,3 | 8,3 |
Примітки:
*Години, передбачені для фізкультурних занять, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дітей.
Навчальне навантаження: тривалість проведення занять – спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно із санітарним законодавством.
**Максимально допустиме навчальне навантаження визначають шляхом множення загальної кількості занять на тиждень, відведених на вивчення освітніх ліній у віковій групі, на тривалість заняття залежно від віку вихованців.
Для дітей віком від 1 до 3 років проводяться заняття тривалістю до 10 хвилин.
Тривалість одного заняття:
у молодшій групі – не більше 15 хвилин;
у середній – 20 хвилин;
у старшій – 25 хвилин.
Максимально допустима кількість занять у першій половині дня в молодшій та середній групах не перевищує двох, у старшій – трьох організованих навчальних занять. У різновікових групах тривалість навчальних занять необхідно диференціювати, орієнтуючись на вік кожної дитини.
У середині та наприкінці занять, що потребують високого інтелектуального напруження чи статичної пози дітей, необхідно проводити фізкультурні хвилинки.
Тривалість перерв між заняттями має становити не менше 10 хвилин.
Заняття, які потребують підвищеної пізнавальної активності, необхідно проводити переважно в першу половину дня та у дні з високою працездатністю (вівторок, середа). Рекомендується поєднувати та чергувати їх із заняттями з музичного виховання та фізкультури.
Необхідно враховувати, що значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) сприяє блочно-тематична організація освітнього процесу на засадах інтеграції, яка істотно знижує навчальне навантаження на дітей. При цьому тривалість інтегрованого заняття може дещо збільшуватись за рахунок постійної зміни різних видів дитячої діяльності (на 5, 10, 15 хвилин відповідно в молодшій, середній, старшій групах), проте інтегроване заняття може замінити всі інші, крім занять з фізичної культури й музичного виховання. Тобто щодня можна проводити одне інтегроване заняття, закріплюючи набуті дітьми знання і вміння в різних видах дитячої діяльності протягом дня. При цьому тривалість статичного навантаження у положенні сидячи на одне заняття не повинна перевищувати для дітей молодших груп – 15 хвилин, середніх – 20 хвилин, старших – 25 хвилин.
Не дозволено вимагати від дітей виконання домашніх завдань.
Після денного сну діти можуть відвідувати гуртки. Тривалість проведення гурткової роботи – 15-25 хвилин залежно від віку дітей.
Недопустимо проводити заняття в гуртках за рахунок часу, відведеного на прогулянку та денний сон.
Фізичне виховання дітей у дошкільному навчальному закладі має складатися з: ранкової гімнастики; занять фізичною культурою; рухливих ігор та ігор спортивного характеру; загартування; фізкультурних хвилинок під час занять, фізкультурних пауз між заняттями; фізкультурних комплексів під час денної прогулянки.
Визначаючи обсяг рухової активності дітей, необхідно враховувати стан їхнього здоров’я та психофізіологічні особливості.
Організоване навчання у формі фізкультурних занять слід проводити з дворічного віку. Тривалість занять для дітей у віці від 2 до 3 років – 15 хвилин; від 3 до 4 років – 20-25 хвилин; від 5 до 6(7) років – 25-30 хвилин.
Фізкультурні заняття для дітей дошкільного віку проводять не менше трьох разів на тиждень. Форма та місце проведення занять визначаються педагогом залежно від поставленої мети, сезону, погодних умов та інших факторів.
У дні, коли немає занять з фізкультури, проводять фізкультурні комплекси під час денної прогулянки
Розділ ІІ
Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній,
логічна послідовність їх вивчення
Зміст освітнього процесу в ЗДО у 2022-2023 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента:
Освітня лінія | Зміст освітнього процесу |
Особистість дитини | Передбачає: – формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності; – виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка. |
Дитина в соціумі | Передбачає: формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства. |
Дитина в природному довкіллі | Передбачає: природничу освіченість через наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування. Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. |
Мовлення дитини | Передбачає: засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови. |
Дитина в світі культури | Передбачає: формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання. |
Гра дитини | Передбачає: розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень. |
Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі | Передбачає: сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях. |
Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, педагогічні працівники забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у освітніх програмах, зазначених у розділі І.
Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти у ЗДО визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою. Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за вище названими освітніми лініями. У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх ліній, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення з інваріантної частини будь-якої з освітніх ліній порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.
Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх ліній, що включені до інваріантної складової, дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей раннього та дошкільного віку в структурі неперервної освіти.
Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх ліній Базового компоненту забезпечується та відображається у блочно-тематичному плануванні освітнього процесу.
З метою підвищення якості освітнього процесу у 2022-2023 навчальному році в ЗДО використовуються інноваційні педагогічні технології, а саме
№ п /п | Назва інноваційної технології, автор-розробник, коротка суть технології |
1 | Психолого – педагогічне проектування . Суть: розвиток неповторної особистості дошкільника, сумісна діяльність дорослих і дітей, активізація творчості дітей. Автор: Т.Піроженко. |
2 | Здоров’язбережувальні технології в дошкільній освіті . Суть: збереження здоров’я дітей. Фізичний та психічний розвиток дошкільника |
3. | Авторська програма “Театр фізичного виховання”, М.Єфименко. Суть:планування занять з фізичного розвитку із врахуванням природних закономірностей. Заняття проводяться як одна велика тематична гра. |
4. | Методика навчання дітей раннього віку Глена Домана. Суть: інтелектуальний розвиток дітей ,формування вмінь раннього читання на основі дидактичних ігор, рухової активності. Раннє читання дітей через унаочнення |
5. | Вчимося читати. Суть: навчання дітей читанню з молодшого віку. Розвиток мислення , активної творчої діяльності, пізнавальних здібностей дітей. Автор : Л.Шелестова. |
6. | Організація пошуково – дослідницької діяльності в природі з дітьми дошкільного віку. Суть: забезпечення оптимальної результативності з формування екологічної культури особистості дошкільника. Заохочення дітей до самостійності у пізнанні природи. Формування основ наукового світобачення. Автор: З. Плохій. |
7. | Методика використання схем – моделей для навчання дітей описовим розповідям. Суть: навчання знаходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. Розвиток мислення,монологічного мовлення. Діти вибудовують розповідь з дотриманням послідовності та параметрів, закладених у схемах. Автор Т.Ткаченко. |
8 | Використанні логічних блоків З.Дьюєнеша, кольорових паличок Х.Кюізенера. Суть: розвиток логіко – математичних здібностей дошкільників. Активізація пізнавальних здібностей, вміння розмірковувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. |
Заклад дошкільної освіти бере участь в реалізації міжнародних (всеукраїнських, обласних) проєктів.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Очікуваними результатами освітнього процесу є набуття компетентностей, що визначені за усіма освітніми лініями Базового компонента та комплексними і парціальними програмами, за якими здійснюється освітній процес.
Набуття різних видів компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій – провідній для дітей дошкільного віку); руховій; природничій; предметній; образотворчій; музичній; театральній; літературній; сенсорно-пізнавальній; мовленнєвій; трудовій і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. На кінець навчального року формується модель випускника кожної групи.
Рівень сформованості компетентностей різних вікових груп з’ясовується у процесі здійснення моніторингу рівня засвоєння програмового матеріалу дітьми раннього та дошкільного віку, отримання антропометричних даних та встановлення рівня нервово-психічного розвитку дітей раннього віку в процесі спостереження за життєдіяльністю дітей.
Для здійснення моніторингу якості освітнього процесу використовуються методичні рекомендації «Моніторинг якості дошкільної освіти»
Інструментарієм здійснення моніторингу: карти спостереження, кваліметричні моделі, що використовуються в межах регіональних моніторингових дослідженнях та кваліметрична модель Єльникової Г.В. (лист МОНУ від 06.11.2015 № 1/9-535 «Щодо визначення рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі»).
За результатами здійснення моніторингових процедур педагоги планують корекційну діяльність з дітьми раннього та дошкільного віку, а також індивідуальну роботу.
ЗДО здійснює планування методичної роботи також з урахуванням цих результатів.
Розділ ІІІ
Форми організації освітнього процесу
Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма ЗДО визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.
Термін навчання. Навчальний рік у ЗДО «Золота рибка» починається 1 вересня 2022 року і закінчується 31 травня 2023 року, оздоровчий період (під час якого освітня робота здійснюється відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України – з 1 червня по 31 серпня 2023 року.
Упродовж навчального року для дошкільників будуть проводитись канікули, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, крім фізкультурно-оздоровчої та художньо-продуктивної діяльності.
Організоване навчання у формі занять проводиться, починаючи з 3-го року життя. Тривалість занять становить:
- у І молодшій групі – не більше 10 хвилин;
- у ІІ молодшій групі – не більше 15 хвилин;
- у середній групі – 20 хвилин;
- у старшій групі – 25 хвилин.
Тривалість перерв між заняттями становить не менш 10 хвилин.
Тривалість проведення гурткової роботи – 15–25 хвилин залежно від віку дітей.
Режим роботи ЗДО «Золота рибка» повного дня: 10,5 год
З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2022-2023 навчальному році педагогами закладу будуть проводитися різні форми організації освітнього процесу, у тому числі заняття різних типів. Для якісної організації освітнього процесу проводяться такі заняття (за типами):
- фронтальні, колективні (з усіма дітьми групи);
- групові (10-12 дітей);
- індивідуально-групові (4-6 дітей);
- індивідуальні (1-4 дитини).
За дидактичними цілями у всіх вікових групах організовуються такі види занять:
- заняття із засвоєння дітьми нових знань;
- заняття із закріплення і систематизації досвіду дітей;
- контрольні заняття.
За специфікою поєднання змісту та форм роботи в межах заняття проводяться такі заняття:
- інтегровані;
- комплексні.
Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.
Освітня діяльність у групах планується як у I-й, так і у II-й половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. У другій половині дня можуть плануватися заняття з художньо-продуктивної діяльності та фізичного розвитку. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.
У ЗДО планування освітнього процесу здійснюється за режимними моментами та блочно-тематичним принципом, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.
Блочно-тематичне планування освітнього процесу є одним із ефективних інструментів реалізації принципу інтеграції й сприяє кращому засвоєнню знань, умінь і практичних навичок дошкільників з відповідної теми, яка пропонується для вивчення і закріплення протягом одного-двох тижнів. Інтеграція – це шлях і спосіб формування у дітей цілісної картини світу.
Тип заняття обирає та уточнює педагог (вихователь, музичний керівник, вчитель-логопед та ін. ) самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.
Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Окрім занять, проводяться інші форми спеціально організованої освітньої діяльності:
- ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою та ін.);
- спостереження;
- пошуково-дослідницька діяльність;
- екскурсії;
- театралізована діяльність;
- трудова діяльність;
- тощо.
Крім спеціально організованої освітньої діяльності, передбачається самостійна діяльність дітей: ігрова, художня, фізична.
За окремим планом педагоги здійснюють індивідуальну роботу з дітьми.
Фізичне виховання дітей передбачає проведення:
- ранкової гімнастики;
- гімнастики пробудження;
- занять фізичною культурою;
- рухливих ігор та ігор спортивного характеру;
- загартування;
- фізкультурних хвилинок під час занять;
- фізкультурних пауз між заняттями;
- фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід);
- оздоровчих заходів.
Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з раннього віку.
В інклюзивних групах команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (далі – Команда супроводу) (до складу команди супроводу включаються батьки) розробляє індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами (далі – дитина з ООП). Відповідно до особливостей розвитку дитини з ООП Команда супроводу розробляє індивідуальну програму розвитку, за якою з дитиною з ООП проводяться корекційно-розвиткові заняття. Команда супроводу формує та узгоджує з батьками розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП. Корекційно-розвиткові заняття згідно з індивідуальною програмою розвитку, проводяться педагогами ЗДО та (або) із залученням фахівців інклюзивно ресурсного центру чи інших закладів освіти, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері освіти за необхідними напрямами.
З метою реалізації варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти у ЗДО проводиться гурткова робота за інтересами дітей. Її мета: задовольняти потреби й зацікавленості дитини до певного виду діяльності, розвивати її природні, загальні та спеціальні здібності; активізувати дитячу творчість, своєчасно виявляти обдарованість.
Вищезазначені форми організації освітнього процесу ЗДО реалізуються в рамках:
- плану роботи ЗДО на навчальний рік;
- режиму роботи груп та ЗДО.
За окремим планом у закладі організовується оздоровлення дітей, під час якого освітній процес організовується в наступних формах:
- ранкова гімнастика та гімнастика пробудження;
- дозований біг, ходьба по траві, піску, по «доріжці здоров’я», обливання ніг прохолодною водою;
- рухливі та спортивні ігри;
- процедури прийняття сонячних та повітряних ванн;
- екскурсії, цільові прогулянки;
- продуктивні види діяльності;
- ігри з водою, піском;
- конструкторські та творчі ігри;
- пошуково-дослідницька діяльність;
- організація трудової діяльності;
- літературні розваги, конкурси малюнків;
- змагання, різноманітні конкурси, естафети.
З метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім’ї, ЗДО організовано роботу консультативного пункту
Основні форми діяльності консультативного пункту:
- організація лекторіїв, індивідуальних і групових консультацій для батьків або осіб, які їх замінюють;
- організація заочного консультування через листування, в телефонному режимі, через організацію роботи сайту закладу дошкільної освіти.
Консультативний пункт здійснює консультативну допомогу батькам або особам, які їх замінюють, із питань:
- соціалізації дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
- вікових, психофізіологічних особливості дітей;
- психологічної готовності до навчання у школі;
- профілактики відхилень у фізичному, психічному і соціальному розвитку дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
- організації ігрової діяльності;
- організації харчування дітей вдома;
- створення умов для за загартування і оздоровлення;
- соціального захисту дітей із різних категорій сімей.
Робота з батьками або особами, які їх замінюють і дітьми (віком від 3 до 5 років) проводиться підгрупами та індивідуально за річним планом роботи.
Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, будується на основі інтеграції діяльності спеціалістів консультативного пункту: вихователів, практичного психолога, медичного працівника.
Розділ ІV
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до статті 41 Закону України «Про освіту». Вона може включати:
- оприлюднені критерії, правила та процедури оцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів у закладі освіти;
- політики та процедури забезпечення якості освіти;
- систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
- забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
- створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування;
- інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.
Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.
Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.
До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.
Рекомендації щодо створення внутрішньої системи
забезпечення якості освіти
Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів у ЗДО.
Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:
1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ЗДО.
2.Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО та оцінка їх динаміки.
3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.
4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.
Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання
якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО
Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО доцільно визначати за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ЗДО.
Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО можуть бути: вивчення документації, спостереження, опитування (анкетування, інтерв’ювання) усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, дітей, батьків вихованців) та спостереження за дітьми в різних видах діяльності. А також медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та станом здоров’я дітей на заняттях з фізкультури (система медичних і педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів фізичного виховання).
Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.
Таблиця
Орієнтовні напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО
Напрям оцінювання | Показники | Методи збору інформації | Термін проведення |
Освітнє середовище | Забезпечення ЗДО (спортивного, музичного залів, груп) обладнанням відповідно до Типового переліку | Спостереження | |
Забезпечення навчально-наочними посібниками та іграшками відповідно до Типового переліку | Спостереження | ||
Стан території та приміщень. Відповідність санітарно-гігієнічним вимогам | Спостереження, вивчення документації | ||
Дотримання вимог безпеки життєдіяльності вихованців та охорони праці працівників | Спостереження, вивчення документації | ||
Створення умов для дітей з особливими потребами | Спостереження, вивчення документації | ||
Освітня діяльність | Якість планування в ЗДО | Вивчення документації | |
Діяльність керівника ЗДО | Опитування, вивчення документації | ||
Система внутрішнього моніторингу | Вивчення документації | ||
Організація та здійснення освітнього процесу в ЗДО | Спостереження вивчення документації | ||
Рівень реалізації компетентнісного підходу | Спостереження оцінка, вивчення документації | ||
Діяльність вихователя | Спостереження, вивчення документації | ||
Організація та здійснення методичної роботи | Вивчення документації | ||
Співпраця з батьками вихованців | Опитування, вивчення документації | ||
Результати освітньої діяльності | Рівень засвоєння вихованцями старших груп вимог БКДО за освітніми лініями | Спостереження |
Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності
та якості освіти в ЗДО
Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО є:
- забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України «Про освіту»);
- дотримання принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників (ст. 42 Закону України «Про освіту»);
- запобігання та протидія булінгу (цькуванню);
- створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зі змінами).
Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО
Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО визначено:
- відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
- внутрішній моніторинг якості освіти;
- самооцінювання освітньої діяльності.
Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. У якості інструментарію можна використати регіональні картами спостереження або кваліметричну модель Єльникової Г.В. (лист МОНУ від 06.11.2015 № 1/9-535 «Щодо визначення рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку за допомогою кваліметричної моделі»).
Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватись принципів академічної доброчесності, утому числі справедливого оцінювання.
Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповідна програма.
Самооцінювання освітньої діяльності включає :
- самооцінку показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО;
- оцінювання педагогічними працівниками своєї діяльності.
Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти
1. Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО.
2. Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.
3. Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців.